Testimonial

Pauline Bos heeft een assessmentrapport geschreven over een van onze medewerkers. Wij willen dan ook graag terugkoppelen dat de directie erg content was met de rapportage en haar beoordelingen daarin. Verder heeft het onderzoek eraan bijgedragen dat deze medewerker in de geteste functie werd benoemd en er afspraken zijn gemaakt  over diens leerpunten.

Yolanda Krijgsman HRM

Testimonial

Als kleine ondernemer heb je een hoop petten op, maar je kunt natuurlijk niet overal verstand van hebben. Werving en selectie, bijvoorbeeld, blijft een lastige. Hoe weet je zeker dat je het juiste vlees in de kuip hebt? Een zogeheten rotte appel kan juist voor een MKB-bedrijf kostbare consequenties hebben. lees verder

Hoe je een CV leest als een detective

Gisteren kwam ik op Twitter het interessante artikel tegen met de titel: ‘Familie personeel berooft regelmatig winkel’. Ongelofelijk dacht ik, denk je dat je je bloedeigen familie kunt vertrouwen, niet dus! Had je dit kunnen voorkomen denk je? Door dit soort berichten is het thema integriteit hot. Fraude, diefstal, belangenverstrengeling en nalatigheid. Het kost bedrijven en organisaties handenvol geld én imagoschade. We willen het met zijn allen dan ook kost wat het kost voorkomen.

 

Aangezien selectie op integriteitsaspecten mijn ‘ding’ is werd ik naar aanleiding van een presentatie hierover gebeld door dagblad Trouw. Tijdens een presentatie had ik namelijk genoemd dat 75% van de sollicitanten liegt in zijn of haar CV. Dat getal maakte indruk en ook toen ik het voor het eerst hoorde, kon ik het niet geloven. En dan nog, wat is liegen. Als je burn-out bent geweest en je daar in je CV een spirituele reis naar India op-zoek-naar-jezelf van maakt, is dat dan slim, slecht, of liegen? Integriteit komt dan ook in alle tinten, zwart, wit en alles wat daartussen zit.

 

Genoeg stof voor discussie in ieder geval. Op het eind van de presentatie kregen wij als sprekers dan ook nog een interessante vraag: Waarom spreken over integriteit altijd zo negatief is.”Ik snapte meteen wat deze vragensteller bedoelde. Ik benader de wereld ook het liefst positief. Het is alleen zo dat áls de mens dan een keer ‘slecht’ is, het ook goed mis is en de gevolgen vaak groot. Kijk maar naar de gevolgen van bonussen bij banken, vastgoedfraude, maar ook fraude en diefstal van de baas in het midden en kleinbedrijf. Allen van een ander orde, maar altijd ten koste van veel: geld, imago en economie. Net zoals een net aangenomen medewerker helemaal niet blijkt te functioneren zoals je verwacht. Dit wil je toch voorkomen!

 

Als 75% van de mensen liegt in zijn of haar CV, dan wil je natuurlijk een getraind oog hebben om hier snel achter te komen. In deze eZine dan ook een aantal bruikbare tips en tools om een CV zo te lezen, dat niets je ontgaat. Het resultaat is dat je aan het eind van het gesprek genoeg informatie hebt gekregen om een gedegen conclusie te trekken.

1.  Ten eerst, kijk naar de duur van iemands banen. Als iemand steeds hele korte banen heeft, vraag dan wat de reden is. De gemiddelde duur is zo’n vijf à zes jaar. Jophoppen was even in, nu niet meer. Vraag waarom iemand is overgestapt van baan. Vraag als je tijd hebt dit even kort bij iedere baan.

2.  Vraag naar de leukste en minst leuke baan en vraag waarom.

3.  Vraag of iemand wel eens meningsverschillen gehad heeft op het werk? Vraag naar de redenen (komt dit vaak voor, dan is dat niet positief voor een functie waarin bijvoorbeeld constructief handelen vereist is).

4.  Maak de vraag wat sterker door te vragen of deze meningsverschillen wel eens zijn uitgelopen op conflicten of misschien wel ontslag ( Als je de vragen in een gesprek langzaam opbouwt, vermijd je weerstand).

5.  Vraag naar de reden van ontslag? (kijk wat de reden is en zet deze in perspectief. Kijk ook hoe kritisch iemand zichzelf hierin beoordeelt. Wijt iemand zaken aan zichzelf, of geeft iemand steeds anderen de schuld).

6.  Kijk of er een rode lijn in iemands CV zit. Zijn er opvallende uitstapjes gemaakt en vraag naar de reden. Heeft iemand een doelgericht CV. Denk aan focus, duidelijke opbouw en logische stappen. Kan iemand zijn stappen motiveren. Waar is iemand naar op weg.

7.  Vraag of iemand wel eens zonder werk is geweest. Of dat werk te veel is geworden. Je krijgt zo zicht op burn-out, ontslag, of andere redenen.

8.  Let goed op gaten tussen studies en opleidingen. Door goed te kijken of de jaartallen aansluiten. Als iemand geen maanden heeft vermeld, vraag er dan naar. Net zolang totdat je het plaatje rond hebt en het verhaal voor je gevoel waterdicht is.

 De overall tip is: let goed op hoe vaak zaken gebeuren. Is de frequentie hoog (van bijvoorbeeld conflicten) dan is dat een patroon. Hoe meer patronen er zijn die niet bij de functie passen, hoe groter de kans dat iemand niet geschikt is voor die functie. 

Tot zover een kijkje in mijn keuken als mensenkijker. Volgend maand weer tips en tools om er moeiteloos achter te komen wie er voor je zit.

Succes!
Pauline Bos

Facebook Twitter Email

Share

Leave a Reply

Share
"#Gratis online boek #assessment doen! 49 vragen voordat ik op #assessment ga http://t.co/lk2TdqsuFT"
"Online assessments steeds populairder. Nederland is nummer 1 in assessments doen! http://t.co/JZatz9YOTU"
"Online assessments steeds populairder vooral met expert die concusies trek http://t.co/KAKAREpMsB"
"Omroep max"